Beleiding studenten¶
Studiewijzer¶
- Dit is het basisdocument waarin de leerinhouden worden gesitueerd en gespecifieerd, de structuur van de cursus duidelijk wordt gemaakt en er concrete informatie staat over evaluatie, opdrachten, doelstellingen, enz.
- Elke cursus moet dus over een eigen studiewijzer beschikken!
- Maak zeker gebruik van de template die beschikbaar is op VIVESnet!
- In de studiewijzer wordt een voorbeeldexamen mét oplossing opgenomen!
Contactmomenten¶
- Steeds op vrijdagnamiddag (tussen 13u00 en 18u15)
- Kunnen verplicht zijn
- Mogelijke redenen: permanente evaluatie, speciale opstellingen die enkel op VIVES kunnen, …
- Beschrijf vooraf wat de gevolgen zijn bij afwezigheid!
- Kunnen facultatief zijn
- Mogelijke redenen: vak toelichten (studiewijzer overlopen), extra uitleg geven, opdracht bespreken, …
- Inschrijven is verplicht
- Wanneer geen studenten ingeschreven zijn, gaat het contactmoment niet door.
- De inschrijfmodule wordt door de docent zelf aangemaakt in Tolinto en beschikbaar gemaakt in de Toledo-cursus van het vak. Zie ook handleiding VIVESnet > Studiegebieden > Handelswetenschappen & Bedrijfskunde > Toegepaste Informatica > documenten > Handleiding Toledo ifv afstandsonderwijs - Een Tolinto-inschrijving aanmaken
- Er wordt van elk contactmoment achteraf een samenvatting beschikbaar gesteld op Toledo.
Begeleiding¶
- Alle communicatie gebeurt via Toledo (mededeling en discussieforum)
- Op het discussieforum komen alle vragen en antwoorden van de studenten. Docenten beantwoorden elke gestelde vraag (ook al beantwoordde een medestudent de vraag al) op het forum en dit minstens 2 keer per week.
- Er moet op toegezien worden dat tijdens de examenperiode van de reguliere studenten, de begeleiding van de afstandsstudenten niet teveel naar de achtergrond wordt verschoven.
Tip
Veel vragen keren ieder jaar terug. Deze vragen kunnen bv. verwerkt worden in een FAQ. Of het discussieforum van vorige jaren kan blijven staan (al dan niet gefilterd).
Tip
Studenten zijn vragende partij voor korte filmpjes over hoe een oefening wordt opgelost, een mondelinge toelichting over een opdracht, hoe een softwarepakket werkt, ...
Opdrachten¶
-
Opgave
- Het moet voldoende duidelijk zijn waar de accenten liggen en welke competenties bereik moeten worden.
- Bij cases is het interessant om een goed uitgewerkt voorbeeld te kunnen inkijken. Het is voor een student moeilijk om in te schatten hoever hij/zij hierin moet gaan.
-
Deadline indienen
- Omdat studenten in afstandsonderwijs op meerdere momenten examen kunnen afleggen, koppel je de deadline best aan het examen. Bijvoorbeeld: 3 weken voor het examen.
- De deadlines worden opgenomen in de detailkalender en liggen vast begin september
- Geef de deadlines door aan de AO-coördinator (zie Contactpersonen) zodat deze opgenomen kunnen worden in de detailkalender
- Deadlines van opdrachten staan standaard op zondag
- Opdrachten die dienen als eindevaluatie en worden ingediend de laatste week van de module, hebben als deadline de vrijdag (dag van examen)
- Vermeld de deadlines duidelijk in je studiewijzer, of verwijs naar de detaikalender.
- Opdrachten met een deadline in of net na een vakantieperiode, moeten opgevolgd worden tijdens de vakantie.
-
Indienen opdracht
- Alle opdrachten moeten ingediend worden via Toledo (en niet via Square).
-
Feedback
- Opdrachten zijn maar interessant als er ook feedback op volgt, en dit voor aanvang van de examens.
- Toledo is heel geschikt voor het geven van feedback op opdrachten!
-
Deelname examen
- Indien je wil dat studenten geen examen mogen afleggen als ze geen opdracht hebben ingediend, moet je dit heel duidelijk vermelden in zowel je ECTS-fiche als in je studiewijzer.